Historien
Fondet for dansk-norsk samarbeid ble stiftet i 1946. Historien vår har dype røtter i modige menns og kvinners storslåtte bragder under andre verdenskrig, som knytter Danmark og Norge enda tettere sammen.
Det dansk-norske samholdet under krigen ble formet av tre handlekraftige kvinner: Borghild Hammerich, Petra Sletten og Asbjørg la Cour. Som talskvinner og ledere for Den Norske Damekomité i København, sto de i bresjen for Norgeshjelpen fra 1940 til 1945. Deres utrettelige innsats sikret en uvurderlig strøm av dansk humanitær bistand til det norske folk under okkupasjonen.
En av de største danske innsamlingsaksjonene noensinne
Historien bak Fondet for dansk-norsk samarbeid henger uløselig sammen med den såkalte Norgeshjelpen under andre verdenskrig.
Nesten 50 millioner danske kroner ble samlet inn. Omregnet til dagens kroneverdi tilsvarer det ca. 1,3 milliarder. Det ble sendt mer enn 32 000 tonn matvarer fra Danmark som gikk under tyskernes radar. I gjennomsnitt mottok hver eneste nordmann mer enn 10 kilo mat i løpet av krigen.

Det begynte i København
Norgeshjelpen ble til takket være det norske miljøet i Danmark, og særlig i København, under andre verdenskrig. Planleggingen av det som skulle bli en av danmarkshistoriens største innsamlingsaksjoner startet i Norges Hus på Amager Boulevard.

Takk for suppen
I 1943 startet Norgeshjelpen utdeling av varm suppe til sultne skolebarn. Snart fikk over 46 000 norske barn et varmt måltid hver dag. Bare i Oslo mettet 38 ulike suppestasjoner hele 15 000 elever. Da hjelpeaksjonen var på sitt største, omfattet den opp mot 80 000 unger. Som takk sendte barna tegninger med et hjertelig "Takk for suppen" tilbake til Danmark.
